بدن, بهداشتی ارایشی, پزشکی, پوست, مو

معجزه ویتامین سی برای پوست و سلامتی!

ویتامین C جزو ویتامین های محلول در آب است و بدن ما نمی‌تواند این ویتامین را تولید کند و باید با مصرف مواد غذایی و داروهای مکمل این ویتامین را به بدن برسانیم!

شما باید اطلاع از ویتامین های مورد نیاز بدن و همچنین مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین ها داشته باشید که به سلامتی خود کمک کنید!

قرص ویتامین c

از قرص ویتامین C بیشتر برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. قرص ویتامین C همچنین برای سلامت پوست و مو تاثیرات فوق‌العاده‌ای دارد. ویتامین C کلاژن ساز است و از این طریق به بازسازی پوست کمک می‌کند. از دیگر فواید و کاربرد‌های قرص ویتامین سی می‌توان به کمک به رشد بدن، ترمیم زخم، درمان سرماخوردگی، تقویت لثه و تقویت دندان اشاره کرد.

علائم کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C علائم و نشانه‌های مخصوص به خود را دارد و کمبود ویتامین C برای زمان طولانی می‌تواند خطرناک و دردسرساز باشد. بیماری اسکوروی در نتیجه کمبود شدید ویتامین C ایجاد می‌شود که این بیماری موجب احساس خستگی و درماندگی شده و موجب تضعیف قدرت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی بدن می‌شود. برخی از علائم کمبود ویتامین C در بدن می‌توان به مواردی از جمله کبودی سریع پوست، التهاب لثه‌ها، خون‌ریزی لثه‌ها، تأخیر در بهبود زخم‌ها، تورم لثه‌ها، خشکی و شکنندگی مو، ایجاد نقطه‌های قرمز روی پوست، خون دماغ شدن، ضعف سیستم ایمنی، بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، بیماری خودایمنی، افزایش وزن به‌علت کند شدن متابولیسم، تورم در مفاصل و در صورت کمبود ویتامین در طولانی مدت فشار خون بالا، بیماری کیسه صفرا، سکته مغزی، سرطان وگرفتگی عروق اشاره کرد.

خواص ویتامین C

خواص ویتامین C برای پوست ، دست کمی از معجزه ندارد؛ از جوانسازی گرفته تا از بین بردن جای زخم‌ها تنها نمونه‌هایی از فواید شگفت انگیز این ویتامین برای بدن و پوست انسان است.چند مورد از فواید ویتامین سی را باهم ببینیم:

-جذب مواد معدنی

جذب ویتامین C‍ موجب افزایش میزان دریافتی آهنی که بدن بزرگسالان و کودکان دریافت می‌کنند، می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی تحت فشار

استفاده از ویتامین C می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی‌شان به علت فشارهای روحی و روانی تضعیف شده است مفید و موثر باشد

-کاهش خطر سکته‌ی مغزی

قرار دادن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی موجب افزایش سطح ویتامین C خون‌ می‌شود، مطالعات نشان داده است که افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می‌کنند کمتر از بقیه در معرض خطر سکته مغزی هستند.

-محافظت در برابر آسیب‌های نور خورشید

آنتی اکسیدان‌های  موجود در ویتامین سی می‌تواند منجر به دفاع از پوست در مقابل اشعه UV خورشید شود؛ با وجود این به هیچ وجه نباید فکر کنید که استفاده از سرم یا کرم ویتامین سی می‌تواند جای کرم ضد آفتاب را بگیرد یا اشعه UVA و UVB را دفع کند. با وجود این بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ویتامین C برای پوست می‌تواند مانع از بروز بعضی مشکلات ناشی از تابش خورشید شود. بنابراین در کنار استفاده از محصولات دارای این ویتامین، کرم ضد آفتاب با اس پی اف مناسب را به هیچ وجه فراموش نکنید.

-روشن کننده نقاط تیره

محققان معتقدند استفاده از محصولات پوستی دارای ویتامین سی می‌تواند تیرگی‌های پوست را کاهش دهد. در تحقیقی که به مدت 16 هفته انجام شد، نقاط تیره بعد از استفاده از محصولات حاوی ویتامین C برای پوست به شدت کاهش پیدا کردند. با این وجود دانشمندان می‌گویند برای قطعی شدن نتیجه نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه احساس می‌شود. اگر شما هم دچار هایپر پیگمنتیشن هستید و از داشتن لکه‌های پوستی رنج می‌برید، می‌توانید استفاده از محصولات دارای ویتامین سی را با مشورت متخصص پوست در روتین مراقبتی‌تان قرار دهید.

-یک ضد چروک مناسب

جالب است بدانید یکی از ترکیبات موثر در انواع محصولات ضد پیری یا Anti- Aging، ویتامین سی است. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند استفاده از محصولات حاوی این ویتامین به مدت حدود 12 هفته، می‌تواند منجر به کاهش چین و چروک‌های صورت شود. همچنین اگر رژیم غذایی شما سرشار از ویتامین سی باشد، شاهد معجزه آن برای پوست خواهید بود. در کنار مرکبات، بروکلی، فلفل قرمز و اسفناج نیز سرشار از ویتامین سی هستند و اگر بتوانید به میزان کافی از این خوراکی‌ها استفاده کنید، شاهد کاهش خطوط ریز و درشت پوست خود خواهید بود.

-تحریک کننده کلاژن سازی

پروتئینی که به صورت طبیعی در پوست شما وجود دارد، باعث جوانسازی آن می‌شود و نمی‌گذارد پوست حالت شل و افتاده پیدا کند، کلاژن نام دارد. مسئله‌ای که در رابطه با کلاژن دیده می‌شود، کاهش آن با بالا رفتن سن است. درست همین جاست که یکی دیگر از خواص ویتامین C برای پوست وارد میدان می‌شود؛ تحریک پوست به کلاژن سازی بیشتر و جوان ماندن. همچنین اگر در حال حاضر پوست شما مشغول ساخت کلاژن به میزان مناسب باشد، استفاده از ویتامین سی نمی‌گذارد، این پروتئین صدمه ببیند و پوستی جوانتر و شاداب‌تر را به شما هدیه خواهد داد.

-بالا بردن سرعت بهبود زخم‌ها

بدن برای اینکه بتواند هر چه سریع‌تر زخم‌ها را التیام ببخشد و جای آن‌ها را از بین ببرد، به مقادیر مناسبی از ویتامین سی نیاز دارد. شما می‌توانید از این خاصیت ویتامین C برای پوست چه به صورت خوراکی، چه به صورت کرم و چه به صورت مکمل غذایی با مشورت پزشک، بهره‌مند شوید و به بهبود هر چه بهتر و سریع‌تر پوست خود، کمک زیادی کنید.

-از بین بردن جای زخم و اسکار

اسکار به جای هر گونه زخم ناشی از حادثه یا جراحی گفته می‌شود. یکی از خواص ویتامین C برای پوست این است که می‌تواند از پس اسکارها به خوبی برآمده و جای آن‌ها را تا حد زیادی کم‌رنگ و محو کند. در یک تحقیق که روی هشتاد نفر انجام شد، به نیمی از افراد نوعی ژل ویتامین سی داده شد تا به مدت شش ماه روی جای زخم خود قرار دهند. بعد از این مدت زمان اسکارها بررسی شدند و مشخص شد جای آن‌ها به شدت محو شده و بهبود یافته است.

-آبرسان پوست

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017، بیشتر پوست و‌‌اند ام‌های سالم حاوی غلظت بالایی از ویتامین C هستند که نشان می‌دهد ویتامین C از طریق گردش خون در بدن تجمع می‌یابد. در مرور تاثیر ویتامین سی بر پوست همین بس که ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به بهترین وجه به پوست نفوذ می‌کند.

-روشن کننده پوست

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها کمک کند و سطح پوست را صاف می‌کند تا تیرگی را کاهش دهد.تاثیر ویتامین سی بر پوست شامل درخشندگی و جوانی است. یک بررسی سال 2017 اشاره می‌کند که کاربرد ویتامین C نشان داده شده است که مانع از تولید ملانین، رنگدانه مسئول رنگ پوست می‌شود. این می‌تواند به محو شدن لکه‌های تیره و کدری عمومی کمک کند که از دریافت آن درخشش شبنم جلوگیری می‌کند.

-کاهش قرمزی و یکنواخت شدن رنگ پوست

در ادامه مرور تاثیر ویتامین سی بر پوست همچنین از طریق ظرفیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند. این به این معنی است که پوست شما را تسکین می‌دهد و پف را کاهش می‌دهد و به صورت شما اجازه می‌دهد تا از بین برود.

-کاهش تیرگی حلقه‌های زیر چشم

سرم‌های ویتامین C می‌توانند با حجیم کردن و آبرسانی به ناحیه زیر چشم به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند.اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی موثرتر است، اما برخی افراد می‌گویند که می‌تواند به کاهش تغییر رنگ مرتبط با حلقه‌های زیر چشم کمک کند.

-جلوگیری از افتادگی پوست

تولید کلاژن با خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست مرتبط است. وقتی سطح کلاژن شما شروع به کاهش می‌کند، ممکن است پوست شما شروع به افتادگی کند.استفاده از سرم ویتامین C ممکن است تولید کلاژن را افزایش داده و در نتیجه یک اثر سفت کننده کلی ایجاد کند، گزارش یک منبع مورد اعتماد در سال 2017. این در مورد افتادگی ناشی از پیری طبیعی، آسیب استرس اکسیداتیو یا کاهش شدید وزن صادق است.این بدان معنی است که می‌تواند به کاهش ظاهر افتادگی پوست کمک کند و پوست شما را سفت‌تر و شاداب‌تر نشان دهد.

جلوگیری از سفیدی زودرس مو

ویتامین C نه تنها باعث کاهش ریزش مو می‌شود بلکه با جلوگیری از سفیدی زودرس، به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. درواقع، یکی از دلایل سفیدی و ضعیف شدن مو رادیکال‌های آزاد هستند. طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که از مو در برابر این رادیکال‌ها محافظت می‌کند.

گاهی اوقات، خشکی مو و موخوره می‌تواند نشانه کمبود ویتامین سی باشد. این موضوع نه تنها ناخوشایند است بلکه می‌تواند سرعت ریزش مو را بیشتر کند. برای جلوگیری از این روند، توصیه می‌شود روزانه به مقدار ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید.

نحوه استفاده از سرم ویتامین C

در ادامه بررسی تاثیر ویتامین سی بر پوست برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک همیشه باید یک تست انجام دهید.

ناحیه کوچکی از پوست را انتخاب کنید که به راحتی پنهان شود، مانند ساعد.مقدار کمی از محصول را بمالید و 24 ساعت صبر کنید.
اگر هیچ عارضه‌ای رخ نداد، می‌توانید به صورت خود استفاده کنید. در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید.
وقتی زمان استفاده کامل فرا رسید، دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را دنبال کنید.

سرم ها، ویتامین C بدن را به صورت پایدار حفظ می‌کنند و نفوذ بیشتر آن را در سطح پوست امکان پذیر می‌سازند. توصیه می‌شود که پس از استفاده از سرم یا کرم ویتامین سی، از مرطوب کننده همیشگی خود استفاده کنید.

نکاتی در مورد خرید سرم ویتامین سی

در کنار تمامی فوایدی که از ویتامین C برای پوست گفته شد؛ این سرم معجزه آسا فواید دیگری هم دارد. سرم ویتامین C باعث تحریک کلاژن سازی میشود. این سرم به رفع پف زیر چشم هم کمک می‎کند. هنگام خرید سرم ویتامین C دقت کنید سرمی که خریداری می‎کنید بین ۱۵ تا ۳۰ درصد ویتامین سی داشته باشد.

این ماده تشکیل دهنده باید اولین جزء سازنده در مواد تشکیل دهنده‎ی سرم باشد. ویتامین C ماده‎ای غیر پایدار است و با تابش نور و جریان هوا و طی مرور زمان تجزیه شده و خاصیتش را از دست ‎می‎دهد. بهتر است آن را در ظروف شیشه‌ه‎ای کوچک تیره رنگ و با در کاملا عایق به عبور هوا خریداری کنید.

افراد دارای پوست چرب همواره این پرسش را دارند که آیا استفاده از ویتامین C باعث ایجاد جوش یا آکنه بر روی پوست می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که یک نوع ویتامین سی محلول در آب که اسکوربیک اسید نام دارد ترکیبی بسیار سبک است که به خوبی جذب پوست می‌شود و به هیچ وجه موجب ایجاد جوش نمی‌شود و برخلاف تصور عموم از بروز جوش نیز جلوگیری می‌کند.

 

طرز استفاده از سرم ویتامین سی:

سرم ویتامین C معمولاً یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. یک قانون سرانگشتی خوب این است که پس از پاکسازی پوست صورت به ویژه در شب ها، بعد از شستن عمقی صورت خود با فیس براش به استفاده از سرم ویتامین c اولویت دهید، به این ترتیب، اجازه می‌دهید مواد مفید سرم ویتامین c به طور عمیق جذب پوست‌تان شود.

طرز استفاده سرم ویتامین سی به این صورت است که ابتدا صورت خود را با شوینده مناسب میشویید، سپس سرم ویتامین سی را روی کل سطح صورت ماساژ دهید و سپس مرطووب کننده و ضد آفتاب را میزنید. افراد سیگاری و کسانی که در شهرهایی با آلودگی بالای هوا زندگی می‎کنند بهتر است استفاده از سرم ویتامین سی را در مراقبت روزمره پوستیشان بگنجانند.

همچنین سرم ویتامین سی برای افرادی که لک پوستی دارند روش درمانی فوق ‎العاده‌ایست. افراد با پوست کدر دیگر کسانی هستند که مصرف ویتامین سی می‎تواند برایشان بسیار کمک رسان باشد. مصرف هم زمان ویتامین سی و کرم‌‎های دارای SPF تاثیرات جوان کننده خواهند داشت.

ویتامین C می‌تواند به بهبود لکه‌های پوستی، کاهش فشارخون، تیرگی دور چشم و.. کمک کند. استفاده صحیح از سرم ویتامین سی تاثیر به سزایی بر پوست شما خواهد داشت. بعضی از افراد صبح از آن استفاده می‌کنند تا از خواص محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش آن نیز استفاده کنند، در حالی که برای برخی دیگر به عنوان یک سرم شب بهتر عمل می‌کند.

شما با استفاده یک دوره از سرم صورت ویتامین سی تاثیر بی نظیر آن را بر روی صورتتان میبینید و معجزه را واقعا حس میکنید.

یکی از بهترین ویتامین c صورت یا بهترین مارک ویتامین سی سرم ویتامین سی بیواکوا هست!

بهترین کرم ویتامین سی هم میتوان از برند تراست یاد کرد که طرفداران زیادی دارد.

برای خرید ویتامین سی بیوکوا میتوانید از طریق سایت ما به راحتی سفارش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *