پوست

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم‌های ضد آفتاب از دسته محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها سلامت و حفاظت از پوست در برابر تشعشعات مضر خورشید است. تشعشعات خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش، می‌تواند سبب عارضه‌های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن گرفته تا سرطان‌های بدخیم پوستی شود.

بسیاری به غلط باور دارند استفاده مداوم از ضد آفتاب می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و آکنه شود! امروزه متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت پوست بر این باور هستند که کرم ضد آفتاب به عنوان مانع و سدی نسبتا محکم برای پوست در برابر اشعه ماورا بنفش است.(UV)

در حالت کلی دو نوع اشعه ماورا بنفش وجود دارد که می‌تواند روی پوست اثر بگذارد؛ این دو اشعه، شامل UV که موجب پیری و چروک بیش ‌از حد پوست می‌شود و اشعه UVB است که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

کرم ضد آفتاب تنها در صورت محافظت در برابر هر دو نوع اشعه UV می‌تواند اثربخشی بسیار بالایی روی پوست داشته ‌باشد. محصولات ضد آفتاب در اشکال گوناگونی مانند ژل، کرم، روغن، لوسیون و اسپری عرضه می‌شوند. هر کدام از این اشکال با توجه به کاربرد و میزان مصرف آن توسط شما می‌تواند مفیدتر باشد.

یکی از اطلاعات مهم هنگام خرید و مصرف، وجود برچسبی حاوی درج اطلاعات یک شماره به نام ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF)  است.عموما یک ضد آفتاب با SPF30 می‌تواند 8.5 درصد از اشعه خورشید را مسدود کند. هر چه این عدد بیشتر باشد، جلوگیری از اشعه بیشتر خواهد بود.

انواع کرم ضد آفتاب کدامند؟

در این قسمت 3 نوع از پرمصرف‌ترین کرم‌های ضد آفتاب که اغلب مردم آن‌ها را خریداری می‌کنند، معرفی می‌کنیم:

ضد آفتاب فیزیکی

کرم ضد آفتاب فیزیکال یا فیزیکی که با نام ضد آفتاب مینرال هم شناخته می‌شود، یک نوع ضد آفتاب است که در ترکیبات آن از دو ماده به نام‌های دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده شده است. این ترکیبات موجود کمک می‌کنند اشعه فرابفنش خورشید پس از برخورد به پوست منعکس شوند.این نوع کرم ضد آفتاب دارای کمترین عوارض نسبت به ضد آفتاب شیمیایی است. از ویژگی‌های منفی این نوع ضد آفتاب‌ها می‌توان به ایجاد یک لایه سفید رنگ روی پوست اشاره کرد.

ضد آفتاب رنگی

امروزه ضد آفتاب‌های رنگی در بازار برای فروش و مصرف به فراوانی یافت می‌شوند. کمپانی‌های تولیدکننده ضد آفتا‌ب‌های رنگی از رنگدانه در محصولات خود استفاده می‌کنند. این نوع ضد آفتاب دو منظوره بوده و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند همزمان ضد آفتاب و کرم پودر روی پوست صورت خود داشته باشند. همچنین کسانی که نمی‌خواهند بعد از استفاده از ضد آفتاب رنگ صورتشان خیلی سفید شود، می‌توانند از کرم‌های ضد آفتاب رنگی استفاده کنند. یکی از بهترین برندهای ضد آفتاب رنگی: ضد آفتاب دابل شید فاقد چربی که داخل سایت هم موجود است.

ضد آفتاب شیمیایی

بیش از 33 ماده تشکیل دهنده‌ی ضد آفتاب شیمیایی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها در لایه‌های بالایی پوست جذب می‌شوند.

معمولا ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی شامل : اکسی بنزن،اکتینوکسات،اکتیسالات و آووبنزون است.

فواید کرم ضد آفتاب

فواید ضد آفتاب فراتر از محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید است. عموما در فصل تابستان اقدام به خرید کرم ضد آفتاب کنید، اما بسیاری از متخصصان حوزه سلامت پوست و زیبایی اعتقاد دارند ما باید در تمام روزهای سال از ضد آفتاب استفاده کنیم. کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید استفاده می‌شوند. آن‌ها به جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس (مانند چین و چروک) کمک می‌کنند

کرم‌های ضد آفتاب همچنین به کاهش خطر سرطان پوست و همچنین واکنش‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی (حساسیت به خورشید) ناشی از برخی داروها (از جمله تتراسایکلین‌ها، داروهای سولفا، فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین) کمک می‌کنند. فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان شما باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

 SPFموجود در کرم‌ها یکی از فایده‌های ضد آفتاب‌هاست. این کرم‌ها ممکن است در مراحل ابتدایی مصرف اثرات خود را نشان ندهند، اما در دراز مدت قطعا به نتایج بسیار ملموس و مطلوبی دست خواهید یافت.در اینجا قصد داریم تا برخی از مهم‌ترین فواید کرم‌های ضد آفتاب را برای شما توضیح دهیم.

محافظت در برابر اشعه فرابنفش

لایه اُزن به طور مدام در حال تخریب است و این ما را بیشتر در معرض تشعشعات مضر نور خورشید قرار می‌دهد. بسیاری از کارشناسان حوزه پوست، مصرف ویتامین D در کنار قرارگیری در برابر نور خورشید را برای سلامت پوست توصیه کرده‌اند؛ البته استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از برخورد بیشتر سطح پوست با اشعه‌های مضر خورشید را نباید فراموش کرد.

جلوگیری از پیری زودرس

همه ما دوست داریم پوستی جوان‌، درخشان و سالم داشته باشیم. این یکی از مهم‌ترین دلایل برای شروع استفاده از ضد آفتاب است. یکی از فواید کرم ضد آفتاب محافظت از پوست شما در برابر علائم پیری، مانند چین، چروک و خطوط ریز، لکه‌های خورشیدی، رنگدانه، آسیب نوری و پوست خشک است.مطالعات نشان می‌دهد افراد زیر 55 سالی که از ضد آفتاب استفاده می‌کردند، 24 درصد کمتر از افرادی که گاهی اوقات ضد آفتاب استفاده می‌کردند یا اصلا استفاده نمی‌کردند، به علائم پیری مبتلا شدند.

کاهش ریسک سرطان پوست

هر چند ممکن است بسیاری از مردم عمدتاً به دلایل زیبایی شروع به استفاده از کرم ضد آفتاب کنند، اما یکی از مزیت‌های کرم ضد آفتاب کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است. سرطان پوست یکی از بدترین و شایع‌ترین انواع سرطان در بین افراد، به ویژه در زنان است که با افزایش سن می‌تواند زندگی آن‌ها را تهدید کند

کاهش لکه‌های صورت

کرم ضد آفتاب را به صورت مداوم روی صورت خود بمالید تا از بروز لکه‌های تحریک‌کننده و ظاهر شدن رگه‌های قرمز رنگ جلوگیری کنید. همچنین مصرف ضد آفتاب، می‌تواند از بروز آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید جلوگیری کند.

افزایش سلامت پوست

پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین، و الاستین توسط کرم ضد آفتاب برای پوست فراهم می‌شود. این پروتئین‌ها برای صاف و سالم نگه داشتن پوست مورد نیاز هستند. و حتما اطمینان حاصل کنید کرم ضد آفتاب شما دارای دی اکسید تیتانیوم است تا به انعکاس اشعه ماوراء بنفش و جذب پروتئین‌ها کمک کند.

چگونه یک کرم ضد آفتاب مناسب تهیه کنیم؟

شاید مهم‌ترین سوال هنگام خرید و مصرف یک ضد آفتاب این باشد که “هنگام خرید کرم ضد آفتاب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟” ماندن طولانی مدت خارج از منزل، اغلب پوست شما را در برابر نور خورشید دچار آسیب‌پذیری شدیدی خواهد کرد. در این مواقع، محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب مناسب یا سایر گزینه‌های ضد آفتاب ضروری است.

قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش، می‌تواند باعث ایجاد یک سری مسائل فیزیکی مانند آفتاب سوختگی، چین و چروک، آسیب یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا برخی از این نکات را برای شما بیان کنیم تا هنگام خرید دچار اشتباه نشده و بهترین انتخاب را داشته‌ باشید.

همان‌طور که می‌دانید بازار محصولات آرایشی، به ویژه کرم ضد آفتاب بسیار متنوع است. شما می‌توانید با انتخاب یک ضد آفتاب طبیعی با موادی که پوست را تحریک نمی‌کنند، احساس خوبی داشته باشید. صرف نظر از اینکه پوست حساسی دارید یا نه، پوست شما با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود. به نحوه واکنش پوست خود به نور خورشید و محصولات مختلف توجه کنید و این را به خاطر بسپارید که آنچه در حال حاضر بهترین کارکرد را برای شما دارد، ممکن است در آینده به آن اندازه موثر نباشد

نوع پوست

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام خرید یک کرم ضد آفتاب در نظر داشته ‌باشید، نوع پوست فرد است. متخصصان معتقدند افراد با توجه به جنس پوست خود باید اقدام به مصرف انواع ضد آفتاب کنند. برای مثال اگر پوست خشک دارید، باید از ضد آفتابی که دارای مرطوب کننده هست، استفاده کنید

لذا بهتر است ضد آفتاب‌های سنگین‌تر مانند کرم را مصرف کنید. همچنین به هیچ وجه از اسپری ضد آفتاب استفاده نکنید، زیرا آن‌ها معمولا حاوی الکل هستند و می‌توانند پوست را خشک‌تر کنند.

عموما افرادی که پوست چرب دارند، باید از ترکیبات سبک و ژلی که بر پایه آب هستند، استفاده کنند. ضد آفتاب‌هایی که بدون چربی و غیرکمودوژون‌زا هستند، انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شوند. عبارت غیرکمودوژن زا به این معناست که ترکیبات موجود در محصول، منافذ پوست شما را نمی‌بندد و باعث ایجاد آکنه نمی‌شود.

بسیاری از افراد هم هستند که پوست به شدت حساسی دارند. این گروه بهتر است از ضد آفتاب‌های فیزیکی، مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید که جذب پوست نمی‌شوند و آن را تحریک نمی‌کنند، استفاده کنند. همچنین استفاده از محصولات بدون الکل و فاقد بو در این افراد بسیار کمک‌کننده است.

مقدار  SPF

SPF یک معیار اندازه‌گیری علمی است و درک مشخصی درباره این موضوع ارائه می‌دهد که استفاده از یک ضدآفتاب مشخص تا چه میزان باعث کاهش آسیب‌های پوستی می‌شود.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر چه مقدار عددی بیشتر باشد، میزان تاثیرگذاری کرم ضد آفتاب برای محافظت در برابر آفتاب بیشتر است. باید بگوییم این تصور کاملا غلط است! عوامل دیگری مانند شرایط آب و هوایی، ساعات مختلف روز، نوع پوست، نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب و مقدار آن و سایر عوامل محیطی و فردی نیز در این امر مؤثرند.

به عنوان مثال، بیشتر افراد تنها 25 تا 50 درصد از مقدار توصیه‌شده از محصول را استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تأثیر محافظتی محصولات ضدآفتاب با هر SPF بعد از حداکثر دو ساعت از بین می‌رود و نیاز است که آن را تجدید کنید.

وجود مواد فعال

حتما به مواد فعال موجود در ضد آفتاب توجه کنید. همواره به دنبال ترکیباتی حاوی دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون باشید. از کرم‌های ضد آفتاب حاوی ویتامین Aکه معمولاً به آن رتینیل پالمیتات گفته می‌شود اجتناب کنید. به اعتقاد بسیاری از متخصصان،ویتامین A میزان تومورهای پوستی را افزایش می‌دهد.

چرا ضدآفتاب روی پوست ماسیده می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در زمان استفاده از ضدآفتاب وجود دارد، کیکی و یا ماسیده شدن آن بر روی پوست است.

ماسیده شدن ضدآفتاب بر روی پوست می‌تواند ظاهر بدی ایجاد کند و همین موضوع دغدغه بسیاری از بانوان و آقایان است.

اگر ضدآفتاب بر روی پوست شما ماسیده شد، بد نیست که این نکات را به یاد داشته باشید و در صورت لزوم، رفعشان کنید:

قبل از استفاده از ضدآفتاب، حتما از آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ در غیر این صورت، احتمال ماسیدن ضدآفتاب بر روی پوست بسیار است.

ضدآفتاب باید متناسب با پوست شما باشد؛ به طور مثال اگر پوست شما چرب است، باید دنبال ضدآفتاب مخصوص پوست چرب باشید. ضدآفتاب مخصوص پوست چرب، فاقد چربی است و روی پوست ماسیدگی ایجاد نمی‌کند.

شرایط نگهداری ضدآفتاب نیز مهم است؛ اگر ضدآفتاب در معرض نور مستقیم آفتاب باشد و یا در جای خیلی سرد نگهداری شود، ممکن است حالت دوفاز پیدا کند و آن‌گاه در زمان استفاده، روی پوست شما بماسد.

و در آخر استفاده از ضدآفتاب تاریخ گذشته نیز می‌تواند یکی از دلایل ماسیدگی آن بر روی پوست باشد؛ به همین دلیل به تاریخ انقضای ضدآفتاب خود توجه کافی داشته باشید.

چند بار و چقدر از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم؟

کرم‌های ضد آفتاب به عنوان محافظی در برابر اشعه‌های مضر UV عمل می‌کنند و هر بار که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، به عنوان یک مانع برای پوست عمل می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. شاید اکنون متوجه مزایای ضد آفتاب نشوید، چرا که مزیت کرم‌های ضد آفتاب در دراز مدت احساس می‌شود.

اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید، یا کار می‌کنید یا از حمام آفتاب در ساحل لذت می‌برید، بهتر است بعد از هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب بزنید تا از پوست خود در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کنید.

مقدارحداقل مصرف استاندارد از کرم ضد آفتاب، هر بار به اندازه دو انگشت است!

توصیه مهم، در خصوص مصرف کرم ضد آفتاب:

  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب فقط در نواحی صورت

  • دقت کافی در انتخاب ضد آفتاب برای کودکان

  • از کرم ضد آفتاب برای کودک کمتر از 6 ماه استفاده نکنید.

  • هر 2 ساعت نسبت به تجدید مصرف کرم ضد آفتاب اقدام کنید.

  • در صورت داشتن پوست چرب از ضد آفتاب بدون روغن و غیر کومدون‌زا استفاده کنید.

  • درصورت ایجاد قرمزی یا تحریک از ضد آفتاب استفاده نکنید.

  • قبل از استفاده از ضد آفتاب یا تعویض آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از ما اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب در ماه‌های تابستان را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی می‌دانیم، اما واقعاً باید یک اقدام پیشگیرانه برای سلامتی در تمام طول سال وجود داشته‌ باشد.در نتیجه همه افراد باید همیشه  و بدون توجه به رنگ پوست و… از ضد آفتاب استفاده کنند.

افسانه‌های زیادی درباره مراقبت از پوست به وسیله کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد؛ اینکه ما داخل خانه به آن‌ها نیاز نداریم. این در حالی است که نیاز مطلق به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد و کارشناسان مدت‌هاست از آن حمایت می‌کنند! یک میلیون دلیل وجود دارد که چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم های ضد آفتاب نباید فقط به تابستان ها محدود شود. پوست شما در همه فصول سال به مراقبت و محافظت مداوم در برابر اشعه خورشید نیاز دارد. بنابراین به برخی از دلایلی که قطعاً شما را مجبور می کند از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، اشاره می کنیم:  کرم های ضد آفتاب محافظی در برابر اشعه مضر فرابنفش مضر هستند. آن ها از پیری زودرس جلوگیری می کنند و باعث می شوند کمتر مستعد سرطان پوست باشید. هم چنین به جلوگیری از برنزه شدن و آفتاب سوختگی کمک می کنند و برای بهبود سلامت کلی پوست مفید هستند!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *